Vastutustundlikud ettevõtted on keeruliste ja segaste aegade kiuste töötajatega tehtavaid ajaannetusi jätkanud. Annetame Aega võrgustikukohtumisel sai kuulda kolme eriilmelise organisatsiooni, Swedbank AS, Telia Eesti AS ja Keskkonnainvesteeringute keskuse, lähenemist vabatahtlikusse töösse ning kuidas on nad seda korraldanud koroonakriisist hoolimata.
Heategude suvi tagab õnnehormoonide kasvu
Swedbanki jaoks oli 2020. aasta suvi juba kuues, mil heategusid meeskondadega tegema mindi. Heategude mudel on lihtne – igale töötajale antakse aastas kaks tasustatud vabatahtlikkuse päeva, millest üks on mõeldud meeskondlikuks ja teine professionaalseks heategevuseks. Töötajatel on seejuures vabad käed mõlema heateo valikul.
Swedbank Eesti toetustegevuste juhi Merje Klopetsi sõnul on ajaannetus oluline, kuna see võimaldab panustada kogukondadesse ja heategu tehes saavad meeskonna liikmed hoopis teistsuguses rollis olla kui igapäevases töös. „Meie töötajad on välja toonud, et vabatahtlik tegevus tagab õnnehormoonide tõusu, kasvatab töötajate „meie“-tunnet ja võib anda pisiku püsivaks vabatahtlikuks tegevuseks,“ ütles ta.
Selleks, et inimesed heategusid tegema läheksid, paneb Swedbank tugevat rõhku sisekommunikatsioonile – igasuvist heategude aktsiooni tuletatakse varakult ja pidevalt töötajatele meelde. Samuti jagatakse aega annetanud meeskondade lugusid.
Sel aastal tuli heategude suvi pisut teisiti – koroonaviiruse leviku tõttu tuli alustada hiljem ning töötajatele anti soovitus aega annetada maksimaalselt kümneliikmelistes tiimides ja soovitatavalt värskes õhus, samutipaluti kaaluda virtuaalseid ajaannetuse võimalusi. Viiruse taandumine suveperioodil võimaldas teha kokku 106 heategu, milles osales 970 töötajat. Panga töötajad jõudsid igale poole üle Eesti – nii puid istutama ja tammikut hooldama kui ka Tallinna loomaaeda, Viljandi loomade varjupaika, Rally Estoniale, Maarja Külla ja Eesti Terviseradade juurde.
Osalejate tagasiside oli ka sel aastal äärmiselt positiivne. „Tõepoolest, kõikidel neil kordadel, kui oleme meeskonnaga käinud head tegemas, tajud ühel hetkel, et sa oled väga õnnelik! Su näole tuleb iseenesest naeratus, sa märkad, et su kolleegil on nägu naeru täis – isegi, kui töö, mida teed, on vahel päris raske,“ võttis ajaannetuse kokku üks heategude suves osalenu.
Keskkonnainvesteeringute Keskus ei soovi sünnipäevaks kingitusi
Keskkonnainvesteeringute Keskusel (KIK) on ajaannetuse korraldanud tervele meeskonnale alati maikuus, sest just 11. mail on asutusel sünnipäev. Kingituste saamise asemel on käidud hoopis ise kingitusi tegemas.
Kollektiivsesse ühisüritusse on kaasatud kõik 57 töötajat, kes on aastate jooksul käinud metsa istutamas nii riigi- kui erametsas ja Keila Linnavalitsuse Keila tammiku puisniitu taastamas. Sel aastal jäi asutuse sünnipäev koroonaaega, kuid head mindi tegema hoopis suvepäevade asemel. Üksteist ei oldud tükk aega nähtud ja taaskohtumine oli väga positiivne. Sel suvel tehti heategu Klooga kogukonna heaks, kus värviti üle Klooga kultuurimaja ja noortekeskus.
„Keskkonda panustamine annab kollektiivile võimaluse ka end harida. Valdkonnas toetusi jagades on oluline mõista, miks üldse teatud valdkondade taastamine ja hoidmine oluline on ning kuidas protsess käib,“ selgitas Raudsaar.
Lisaks suurematele ühisüritustele meeldib Keskkonnainvesteeringute Keskuse töötajatele osa võtta ka muudest heategudest. „Töötajad haaravad tihti ise initsiatiivi ja motiveerivad kolleege. Nii on näiteks käidud Teeme Ära talgupäevadel, kogutud küünlaümbriseid ja kohvipuru, paljud KIKi töötajad on doonorid ja Tallinna kontoris on korraldatud ka vähiravifondi heaks jõululaat,“ ütles Keskkonnainvesteeringute Keskuse kommunikatsioonijuht Kati Raudsaar.
Telia on leidnud lahendusi digiannetuste näol
Telia Eesti toetustegevuste juht Elo Võrk selgitas, et Telias on vabatahtlik tegevus üles ehitatud põhimõttele, et panus peab olema tehtud digitaliseerimise või tehnoloogia valdkonnas. „Tavaline heategu tehakse kas tehnoloogia läbi positiivse muutuse loomisega või riskide maandamisega seoses. Meie vabatahtlikkuse programm võimaldab 8 tundi vabatahtlikku tööd, kuid otsese juhiga kooskõlas võib see aeg ka pikem olla. Meil on ka inimesi, kes teevad 40-50 tundi heategusid,“ ütles Võrk.
Telia vabatahtlik töö on rahvusvahelise grupi ülene ja koondatud programmi „Younite“. Selleks on loodud oma lehekülg, kust on töötajal võimalik valida erinevatesse algatustesse panustamise vahel.
Koroonakriisi ajal tekkis ka Telial küsimus, kuidas heategusid edasi teha. „Tavapäraselt on meie inimesed käinud palju koolides rääkimas küberturvalisusest. Nüüd oli meil võimalus neid virtuaalselt läbi viia. Aga kuna lapsed olid kodudes ja vahel tekkis õppimisega raskusi, siis tekkis meil idee, et meie oma inimesed võiksid aidata kolleegide lapsi õppetöös. Tehti üks ühele õppetunde teemadel, milles lapsed vajasid toetust,” selgitas Võrk.
Mõned Telia töötajad tegid õpetusi, kus juhendati inimesi virtuaalseid kohtumisi läbi viima ja tutvustati erinevaid programme ning võimalusi. “Lisaks on lihtne viis ennast ja ühiskonda aidata on ka digikoristus, mille käigus kustutad ära kasutamata ning mõttetud failid ja pildid.
Väga suure mõjuga ja rohkem aeganõudev töö on olnud mentorlus, praktikate juhendamineja panus innovatsiooni,” tõi Võrk näiteid võimalikest digitaalsetest ajaannetusvõimalustest.
Telial on olemas ka eraldi rahvusvaheline tiim, mis mõtleb välja üle-grupilisi vabatahtlikkuse aktsioone. “Kord kvartalis on meil üks suurem sündmus, kuhu taha koonduvad kõik riigid. Üks näide on digitaalne mapaton. Selle raames aitasime kaardistada piirkondi, mille kohta puuduvad kaardid. Need on peamiselt Indias, Aafrikas ja need on kohad, kuhu Google Maps ei jõua. Kaarte on aga vaja juhuks, kui toimub mõni suur katastroof või on Punasel Ristil seda infot vaja. Meie inimesed kaardistasid satelliitpiltide abil maastikke. Osalejate jaoks oli tegevus lausa sõltuvusttekitav ja seda võrreldi arvutimängu mängimisega,” ütles Võrk.
Tagasisideküsitlsutest tuleb välja, et Telia töötajad tahavad head teha, kuna see annab neile tunde, et nad panustavad maailma paremaks muutmisesse, aitavad ühiskonna digitaliseerimisele kaasa, on uhked, et saavad olla osa Teliast, on uhked iseenda üle, saavad uusi oskusi ja kasvatavad erinevatest teemadest teadlikkust ka iseenda jaoks.